Läste

ett milslångt inlägg hos Stina Lee idag, Där hon tycker att man fokuserar för mycket på graviditeten, och inte vad som händer därefter. Lätt för henne att säga nu tycker jag, vi alla lever ju i nuet och det är väl fint att vi lägger så mycket fokus på just graviditeten med målet förlossning. Hade vi inte fokuserat så mycket på förlossningen så hade det inte funnits profylax kurser som fick Stina Lee att hjälpas andas genom värkarna till exempel. När man är gravid så är ju målet förlossning, vi längtar efter att vår bebis ska komma ut. Vi känner ännu inte till känslan efter förlossningen. Det enda vi vet är att det ska vara det underbaraste man kan uppleva. Men än har vi inte nått dit. När bebisen kommit och man känt den underbara känslan och nått sitt mål att föda sitt barn så tror jag att utav mänskligheten man sätter upp nya mål som att barnet ska må bra, amning ska funka, osv osv och allt detta ligger i människans natur omedvetet. Men när man fött sitt barn så kan man ju prata ur en helt annan synvinkel och att lägga extra fokus på hur det ska gå att göra nr 2 på toa efter förlossningen känns svårt att fokusera allt för mycket på under graviditeten. Jag glömmer aldrig svaret jag fick när jag ställde den frågan till en kvinna som nu har 3 barn. Hennes svar var, man vågar knappt göra det, det känns som man fått världens box i arslet.

Kommentarer
Postat av: Pety

skickar de till dig sen :))

2009-10-07 @ 14:41:33
URL: http://oktoberbebbe.blogg.se/
Postat av: Cecilia

haha! jag orkar inte läsa hennes blogg. hon skriver för lågt och för mkt. men jag håller med dig!



jag vill göra en svart fondvägg i hans rum med fina väggdekorationer.. jag har beställt barbarpapa familjen som jag ska sätta upp.. men alla jag pratat med tycker det är dumt att göra en svart vägg och tycker jag ska satsa på någon barnfärg.. jag vet inte.. satsar nog på vitt i hans rum också =)

2009-10-07 @ 15:17:06
URL: http://ilacila.blogg.se/
Postat av: Jennie

Du har helt rätt , veeerkligen !



Det där med att göra nummer 2 efter förlossning behöver verkligen inte vara ett problem . Jag hade inga problem med det alls .



Kram !

2009-10-07 @ 16:50:44
URL: http://vantabebis.blogspot.com
Postat av: Liw

Haha, jag störde mig också nått enormt på det där.. Ibland är hon lite fööör självgod för min smak den där S-L.



Hoppas allt är bra med er :)

kram

2009-10-07 @ 17:01:32
URL: http://preggomonster.blogg.se/
Postat av: karolin

Jag skummade det inlägget inne hos henne, och tänkte samma som du. Lätt för henne att säga. JAg fokuserar hellre på en sak i taget jag.



Jag ska försöka gå kvar i skolan så länge som möjligt har jag planerat. Egentligen är det inte så jobbigt, även om jag går dit varje dag under denna kursen. Vi sysslar mest med grupparbete och det är intressant så jag tycker mest att det är roligt. Självklart blir jag trött men det är en sån trötthet "man" får om man sitter hemma också.

Men eftersom jag inte ska vara memmaledig förrän i sommar (förutom efter födseln och en bit in i januari)så vill jag gå kvar så att jag inte missar så mycket :)

Kram

2009-10-07 @ 18:03:22
URL: http://bekk.blogg.se/
Postat av: L* väntar bebis

Åh nu har du en massa skoj att fram emot! Jag förstår att du längtar, samma sak här, jag är inte heller nervös.. ibland brukar jag "drömma" om att det är ca en månad kvar och jag går runt där hemma och väntar på att föda när som :)) Åh, det kommer bli en härlig tid och en perfekt födelsedagspresent, Jag fyller år i mitten av februari och har BF den 3:e Mars, sen så vet man aldrig om det händer någon vecka innan eller efter :)

2009-10-08 @ 13:22:55
URL: http://diiorkiss.blogg.se/
Postat av: Sofia - 19 & Gravid

Jag tycker Stina Lee är väldigt ödmjuk och en otroligt bra bloggare. Helt klart min favorit bland de som finns där ute.. :)



Nej jag känner mig inte nervös - ÄN kanske jag ska tillägga :) hehe. Nej man jag längtar bara otroligt mycket och tror allt kommer gå finfint!



Först av allt tror jag att jag är lyckligt lottad som får bättre blodvärde under graviditeten på grund av ökad blodmängd i kroppen. Jag äter Mitt Val Kvinna och har gjort det sen vecka 17. Äter mycket leverpastej. Dricker apelsin juice, mums! :) Mycket kött som nötfärs, ryggbiff och sånt där som är järnrikt. Försöker laga varierad kost men använder mig av så mycket järnrik mat som möjligt.



Exempel på mat som också är relativt järnrik är persilja, broccoli, kantareller (innehåller även c-vitamin bla.), ägg, flingor, grovt bröd, gröna grönsaker, Fisk, kyckling mm. Drick gärna apelsinjuicen till leverpastejs mackan och undvik kaffe till måltiderna då det försämrar upptaget av järn.. det finns massor att göra.

Jag har verkligen matat mig med allt som det finns järn i. Så det är bara att kämpa på, men än så kan du inte göra :) Lycka till!

2009-10-08 @ 16:26:04
URL: http://sofiahivall.blogg.se/
Postat av: Tova

Jaa, det går ju inte att föreställa sig så mycket annat än själva graviditeten... jag tror tvärtom det är bra att inte ha för många föreställningar eller förväntningar om tiden efteråt... det blir som det blir liksom, jag tror man mår bra av att fokusera och ta en dag i taget :)



Lägenheten vi ska flytta till är 70 kvm, skönt eftersom den gamla bara är 48... Så nu pågår renovering för fullt :D

2009-10-08 @ 21:19:41
URL: http://www.metrobloggen.se/trasslet

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0