Graviditetsvecka 37



Barnet:

Ca 2.8-3 kg. Nu räknas barnet som fullgånget. Om förlossningen startar gör den det i tid, varken för tidigt eller för sent. Barnet ökar sin vikt med 200-250 gram per vecka och har mer än en liter fostervatten runt sig. Koordinationen är så utvecklad att barnet har förmåga att gripa tag om saker med handens fingrar. Den tränar inför ett liv utanför livmodern genom att dra in och trycka ut fostervatten ur sina lungor. Den lagrar också näring som behövs för att klara en ansträngande förlossning. De allra flesta barn ligger med huvudet nedåt, endast ett fåtal ligger med stjärten först. Om så är fallet gör man vid den här tiden ett försök att vända barnet.
Mamman:
Du går troligen på ännu en graviditetskontroll. Är det något som fortfarande oroar dig inför förlossningen så prata med din barnmorska. Det är bra om du som skall bli pappa följer med. Även om du skrivit ett brev med dina önskemål kring förlossningen är det vanligt att man också noterar vad du vill i journalen. Denna kommer personalen på förlossningsavdelningen senare att ta del av. De flesta kvinnor känner av allt kraftigare sammandragningar i livmodern. Det är inte farligt utan en påminnelse om att snart startar förlossningen och mötet med barnet närmar sig. Kanske har du slutat arbeta och inlett dina första veckor som föräldraledig. Du kommer att må bra av att få rå dig själv och att släppa arbetet helt. Du behöver också lite tid att förbereda för barnets ankomst och göra de sista förberedelserna inför förlossningen och den stora omställningen till att bli mamma. Nu kan du vila när du behöver det. Ät som tidigare bra mat, gärna med extra kolhydrater så har du lite mer ork om förlossningen skulle starta.

Okej, då går man nu in i vecka 37. VECKA 37! Går det inte lite väl fort tänker jag? Även fast jag är en aning trött på att vara gravid nu och mer än gärna vill träffa min bebis, men det finns massor av saker jag skjutit på och tänkt att det är ingen brådska, jag hinner det är många veckor kvar. Vecka 37, nej det känns inte som att det är många veckor kvar alls nu, kan ju även bli 5 veckor men man vill nog känna sig säkrad med att ha saker klara innan dess. Man vet ju aldrig när hon vill komma ut till oss. Jag tror inte magen växt särskilt sen förra veckan men den måste ha sjunkit en aning för jag har inte haft ont i revbenen på hela veckan, och det måste ju betyda att den inte ligger i sitt högsta läge längre! Annars mår jag fortfarande underbart, och det tror jag hon också gör där inne!

Kommentarer
Postat av: karolin

Fina magen :)



Ja det jag kände gjorde verkligen inte ont, det var precis som mensvärk. Men jag har kännt det nu i några dagar men inte fattat vad det har varit. Sen läste jag nånstans om förvärkar och tänkte att det kanske var det jag hade känt.

Läskigt med en riktig värk! Men skönt att få känna på den lite innan alla kommer på en gång kan jag tänka mig(?).

Kramar

2009-10-24 @ 11:40:02
URL: http://bekk.blogg.se/
Postat av: Linda

Tack så mkt! =)

Hehe, så skönt för dig, då fixar du håret när du själv vill då! En annan måste ju boka in en tid o hoppas på att lillen går med på att mamma ska sitta där ett par timmar, så än har ja inte vågat de, går nog inte =(

Bvc säger att det vanligaste e att koliken släpper vid tre månaders ålder så vi får se hur länge det ska vara såhär..

Jättefin mage förresten! kram

2009-10-25 @ 01:46:09
URL: http://brincken.blogg.se/
Postat av: L* väntar bebis

Vi mår bra och har haft en rätt så lugn helg mest suttit inne, kan vara mys :) Ni då? kram

2009-10-25 @ 12:51:55
URL: http://diiorkiss.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0